En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

God morgon! Not!

Publicerad 2014-04-07 08:36:00 i Allmänt,

 
 
Jag är extremt morgontrött. Utöver det tycker jag att livet inte har så mycket mening den tiden på dygnet.
 
Nu kan jag avslöja att jag har min fulla rätt att känna så. För några år sedan kände jag att det var på sin plats att kolla upp min morgontrötthet, särskilt när många i min omgivning var så vansinnigt morgonpigga.
 
Läkaren kollade upp mitt serotoninvärde. Serotonin kan enkelt förklaras som lyckohormonet. Alltså det hormon som får dig att känna glädje och lycka.
 
Mitt morgonvärde var inte mycket att skryta med. Några enstaka förskrämda små hormon i skallen var vakna och kämpade förgäves.
 
Men vid 9 -tiden hände något. Då vaknade resten av hormongänget och gick till jobbet. Lycka!
 
Så om du möter mig innan klockan nio en morgon. Kom ihåg, det är inte dig det är fel på.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marie-Louise Nilsson

Publicerad 2014-04-07 11:15:23

Vad roligt det måste vara med en läkare som gör undersökningar och tar prover. Jag har inte gjort en undersökning med provtagning på många år, och då ska det ju nämnas att jag är långtidsjukskriven och allt läggs till till min diagnos utmattningssyndrom. Men ibland kan jag känna att det skulle vara skönt att bekräfta det eller utesluta det med just en provtagning eller undersökning och inte bara gå på att allt är inom symptom för min diagnos.

Svar: I dagens samhälle måste man tyvärr vara frisk för att orka hävda sin rätt att vara sjuk.Sedan är det lättare att få förståelse och hjälp för en bruten arm än om själen är trasig. Skickar en styrkekram!
Stefan Freij

Postat av: Annukka

Publicerad 2014-04-07 14:06:10

Då måste mina serotoninsnubbar också ligga i dvala till nio.. eller så. Tack för förklaringen :)

Svar: : )
Stefan Freij

Postat av: Nini Tjäder

Publicerad 2014-04-07 15:18:42

Hm. Jag är alltid lika död på morgnarna, går som i dvala. Hela livet har jag varit så. Min pappa var likadan så länge han levde. Och det blev/blir inte bättre med stigande ålder heller även om en del tror det. Serotonin-nivåer låter som ett rimligt skäl.

Svar: Visst är det konstigt att man är tröttare efter en natts sömn än när man gick och la sig?Tur att det är morgon endast en gång per dygn : )
Stefan Freij

Postat av: Ia

Publicerad 2014-04-09 07:35:38

mitt serotonin måste få info om vad som väntar under dagen för det går lättare och uppvaknandet går fortare i vissa fall som t ex vandring, semesterresa.....

Svar: Visst är det så! : )
Stefan Freij

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela