En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Jag borde träna mer ...

Publicerad 2014-03-19 07:43:46 i Träning,

 
 
- Att träna är bland det tråkigaste jag vet!
 
Jag har i många år levt efter devisen "tjejer gillar inte för mycket muskler" som en ursäkt för att inte pallra mig till gymet. Vem vill se ut som en belgian blue med en osynlig tjock-TV under varje arm? Inte jag! Tack, men nej tack!
 
Detta argument biter dock inte längre på hustrun som häromdan kallt och okänsligt konstaterade:
- Men det hade ju varit trevligt med någon muskel någonstans! följt av ett bubblande skratt.
 
Jag letar febrilt efter ett lämpligt motargument att kontra med och hittar snart ett som kan ge mig ytterligare lite respit från tortyrkammaren som numera kallas för gym.
 
- Gumman, om jag tränade mer och fick lite muskler skulle det då innebära mer aktivitet i sänghalmen?
- Men, det är ju inte hur mycket muskler en karl har som är avgörande ...kläcker hustrun ur sig innan hon inser sitt misstag och biter sig i tungan.
 
- Aha, men då tror jag nog att träningen får vänta lite! Var la jag chipspåsen?
 
Knappt hade jag hunnit smakat segerns sötma innan hustrun replikerade:
- Att raka armhålorna är bland det tråkigaste jag vet!
 
Återigen var jag besegrad ...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tjôrbu

Publicerad 2014-03-19 07:54:37

Jag har två stycken tvåkiloshantlar liggandes någonstans, intresserad?

Postat av: Marie-Louise Nilsson

Publicerad 2014-03-19 08:57:43

Heheheh, jag kan bara småle

Postat av: Nini Tjäder

Publicerad 2014-03-19 09:13:23

Bra argument från hustrun! Allvarligt talat, man behöver inte bygga muskler bara för att man går på gym. Hitta ett gym som har varierande verksamhet och inte bara maskiner eller skivstänger. Om du fixar att träna i grupp så är olika sorters gruppaktiviteter på gymet toppen. Jag rekommendera start cirkelträning. Men det finns annat beroende på vilket sorts gym det är. Det viktiga är varken att bygga muskler eller att gå ner i vikt utan att behålla styrka, rörlighet och balans. Blir viktigare och viktigare ju äldre man blir. Att ha kondition är inte heller så dumt… ;)

Svar: Tack för tipsen! : )
Stefan Freij

Postat av: Camilla

Publicerad 2014-03-19 11:55:50

Träning gör så att man blir mer uthållig. I argumentationsteknik, menar jag.

Svar: Intressant! Jag håller mycket utbildningar och är intresserad av retorik så det får nog bli lite träning ändå ...
Stefan Freij

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela