En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Tre tips om du vill vara en vardagsrebell

Publicerad 2014-03-16 09:10:00 i Allmänt,

 
 
 
 
Se där ja! Då får vi se om du är en äkta rebell eller om det bara var rubriken som var oemotståndlig?
 
Bor det en liten rebell inom dig som bara väntar på att få blomma ut? Jag menar då en liten Svenssonrebell som bara önskar att få sticka ut lite sådär lagom. Är det så kan du fortsätta läsa. Ni andra kan sluta och fortsätta med era orebelliska liv.
 
Nummer 1.
 
Förra julen kanske du endast bemödade dig med att skriva en trött julhälsning på Facebook. Aningen lamt kan man tycka men vad ska man göra när tid och ork inte räcker till klappar, jansson och julkort? Någonting måste stryka på foten.
Därför kan du lagom till påsk ta dina oskickade julkort, skriva "Glad Påsk" och skicka till vänner och bekanta.
Jag lovar att korten rebelliskt kommer att sticka ut bland övriga påskkort. Fördelen förutom det rent rebelliska är att du framstår som en godhjärtad person som skickar riktiga kort. Nackdelar kan vara att du framstår som snål som använder julkort och eventuellt som något sinnesslö som inte har bättre koll på högtiderna.
 
Nummer 2.
 
Kommer du ihåg den sura kassörskan i din matbutik. Hon som aldrig stannar bandet i tid utan säkerligen medvetet krossar dina ägg och tomater (som du naturligtvis lagt överst i vagnen) men som nu hamnar först på bandet. Den rebelliska hämden är ljuv. Samtliga paket placerar du hädanefter med streckkoden vänt bort från streckkodsläsaren. Mellan varje packet placerar du en slumpvis utvald frukt eller grönsak. Bara en apelsin, lök eller paprika i taget, som då måste vägas var för sig. Härligt rebelliskt! 
 
Nummer 3.
 
Har du svårt för IKEA eller i rättvisans namn snarare dess besökare? Har du tröttnat på att få hälsenorna påkörda av pack som inte har vett att hålla lagom avstånd till framförvarande ekipage? Då ska du som en sann rebell ta en vagn och i rask takt, utan att väja, köra mot färdriktningen. Effekten blir stor och omedelbar. Du komer att få onda ögat och effektivt preja ut ett flertal kundvagnar och dess ägare ut bland bäddsoffor, skohyllor och värmeljus. Jag lovar att benmjölskorven du slukar efter målgång aldrig har smakat bättre.
 
Slutligen är frågan hur mycket rebell det bor inom dig? Nöjer du dig med en punkt, två punkter eller klipper du samtliga? Hur du än gör önskar jag dig lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2014-03-16 09:15:30

Ojoj, det här var nästan lite väl vågat. Fast ibland förstås, ibland _staplar_ jag sakerna på bandet på ICA. Lägger i en hög. Huller om buller. När det blir avstämning vid scanningen. Då brukar de fråga om de ska packa mina grejer igen. Då säger jag triumferande NEJ. För att de riktigt ska KÄNNA att de inte kan kompensera mig, förstås.

Svar: Ibland måste man få vara lite besvärlig. Befriande på något sätt : )
Stefan Freij

Postat av: Chris

Publicerad 2014-03-16 13:44:36

Eller så kan du börja alla meningar du säger med ett och samma ord. ALLA meningar till ALLA personer. Garanterat rebelliskt.
Typ Förra julen.... eller Knixigt .... eller annat som kan reta galla på vem som helst

Svar: Tack för tipset! Jag läger det i bra att ha -lådan, typ.
Stefan Freij

Postat av: Anna-Karin Andersson

Publicerad 2014-03-16 16:50:01

Hahaha! Nr 2 är mkt effektiv för sinnesfriden en dålig dag:)

Svar: Om man inte går hela vägen kan man nöja sig med att tänka tanken att nästa gång..då!
Stefan Freij

Postat av: Tove Olberg

Publicerad 2014-03-17 06:24:19

Men detta var ju strålande även för en icke vardagsrebell. Trodde jag iaf....

Svar: Jag tror att vi alla har en mer eller mindre vilande rebell inom oss.
Stefan Freij

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-03-17 09:34:08

Åh, vad härligt! Men tips nummer 2 är jag alldeles för snäll att praktisera... Räcker med tanken, liksom

Svar: Ibland kan det vara gott nog.
Stefan Freij

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela