En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Påskkärringar är ett pack!

Publicerad 2014-04-17 11:40:00 i Allmänt,

 
 
Skärtordagseftermiddag, jag är äntligen ledig och häller sakta, nästan rituellt upp påskens första öl.
För glaset till mun... Knackelibang på dörren!
 
- Men va fa...!
 
Vid närmare eftertanke kan det ha varit katten som stökar. Nu ska det bli gott med ...
 
Jag avbryts av ett energiskt knackande som bara kan liknas vid en en hackspett som just nosat till sig en fet larv.
 
- Ja, jag kommer!!
 
Jag öppnar dörren och möts av en hop utklädda ungar som vrålar, glad påsk!
Ungarna ser min misstänksamma min och halar snabbt fram ett massproducerat kort som jag tror föreställer en kyckling. Jag uppsakattar att tidsåtgången för korttillverkningen ligger på under 10 sekunder.
 
Nu ska det tydligen ske byteshandel. Jag ska i utbyte mot ett slarvigt tillverkat kort ge de redan sockerstinna ungarna mer godis eller kontanter. Känns inte som någon vidare affär för min del.
 
Ungarna som dock verkar vara slipade förhandlare står trotsigt kvar medans jag funderar på vad jag har hemma.
 
Kontanter, lösgodis eller fulchoklad saknas i vanlig ordning i hemmet.
Det som återstår är finchoklad som ska avnutas med bubblet. Till ungarna? Hahaha! Skulle inte tro det!
 
Det som återstår är glass och en halv burk chokladströssel vilket säkerligen inte anses godtagbart av packet vid dörren.
 
Dock ler gudarna mot mig när jag upptäcker några guldtior i byxfickan. Påskkortet kostar mig trettio spänn och lugnet lägger sig åter.
 
När ungarna pinnar iväg till nästa granne tänker jag för mig själv.
 
Dom är trots allt ganska söta, (på håll).
 

Kommentarer

Postat av: Nini Tjäder

Publicerad 2014-04-17 11:46:36

Skärtorsdagar öppnar jag aldrig dörren om jag inte vet att jag väntar besök. Det är bra med titthål i dörren… ;).

Svar: : )
Stefan Freij

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-04-17 11:51:44

Hahaha! Det där måste ha varit länge sen, för här lyser de med sin frånvaro...
Misstänker iofs att mannen kan ha skrämt bort dem för tid och all evighet, när han gav dem 3 år gammal fulchoklad... ;)

Svar: : )
Stefan Freij

Postat av: Anna Mc Manus

Publicerad 2014-04-17 12:19:25

Jag och min syssling är än idag kändisar i Mölnlycke som påskkärringar...mår dåligt av att åka ut till mormor!

Postat av: Cat

Publicerad 2014-04-17 12:53:47

Haha! Skål & glad påsk! =)

Svar: Tack detsamma, i efterskott!
Stefan Freij

Postat av: Marie-Louise Nilsson

Publicerad 2014-04-17 13:29:45

Jag kommer ihåg själv hur man låg på mage på golvet och målade med stor entusiasm påsk kort för att glädja de man gav dem till. Inget snabb producerat -bara -för- att- ha- något -att -sträcka -fram för att få något tillbaka. Helst pengar. Nej, jag öppnar tyvärr inte dörren längre. Glad Påsk! :)

Svar: Tack detsamma i efterskott!
Stefan Freij

Postat av: Kollegan

Publicerad 2014-04-18 06:21:02

Bättre än polacker som vill och bestämt säg för att anlägga asfalt hos dig. Med eller utan ditt medgivande.

Glad Pösk

Svar: Och ännu värre om asfaltläggarna var utklädda till påskkärringar. Då hade jag blivit rädd! : )
Stefan Freij

Postat av: Ia

Publicerad 2014-04-19 09:41:06

Har inte sett påskkärringar på flera år - trist! Det är ju trots allt påsk eller ska vi inte fira nå'nting längre, bara ha eviga vardagar så ostörda och lika som möjligt? Nä tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela