Ärlighet varar längst!
Igår avnjöts middagen på en mycket trevlig restaurang som ligger vid det lilla pittoreska torget strax intill katedralen i den spanska byn Altea. Maten och servicen var klanderfri men snart skulle en fadäs uppdagas.
Mätta och belåtna bad vi om notan och insåg snart att posten för efterrätterna inte gick att finna.
Överläggningar runt bordet tog vid.
- Ska vi låtsas som ingenting och spara en slant?
- Gratis är gott!
- Men ärlighet varar längst!
Vi var dock snart eniga om att ärlighet skulle råda och vi gjorde ägarinnan av restaurangen uppmärksam på vad som felat.
Ägarinnan, en trevlig holländsk dam visste hur kundvård stavas och erbjöd på stående fot valfri dryck från den digra baren som kompensation för vår ärlighet. Strax bars cava och generöst fyllda konjakskupor in på bordet.
Att drycken med all säkerhet kostade mer än de missade efterrätterna var inget som bekymrade ägarinnan.
En felinslagning ledde således till en tacksam ägarinna, nöjda gäster som säkerligen återkommer samt ett blogginlägg. En win-win situation.
Tänk om felinslagningen skedde med flit?