En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Hjälp, jag kan inte läsa!

Publicerad 2014-03-09 14:38:44 i Allmänt,

 
Jag har bestämt mig för att idag ska det ske. Idag ska jag komma ut ur den litterära garderoben, blotta mig själv och rakryggad ta konsekvenserna.
 
- Jag kan inte läsa böcker!
 
Nu handlar mitt handikapp inte om att jag är analfabet eller har en släng av dyslexi. Nej, det handlar mer om att jag har koncentrationsproblem när jag ska läsa en längre text. Då dagens horoskop känns som en roman får jag inse att allt inte står rätt till.
 
Detta hindrar mig ingalunda från att glatt beställa den ena boken efter den andra. Romaner, faktaböcker och biografier etc, etc.
Alla hamnar i en prydligt växande hög på nattduksbordet. Problemet är dock att högen i sin prydlighet bara växer och aldrig minskar.
 
Jag har på senare tid börjat inse att jag har en mycket romantisk bild av bokläsning. Ska jag läsa en bok ska det ske i mitt murriga bibliotek, där jag iförd tofflor, läsglasögon och bekväma byxor sjunker ner i favoritfåtöljen. James som för övrigt redan har tänt i öppna spisen häller diskret upp en skvätt av favoritkonjaken och önskar mig mycket nöje. Läsningen kan ta sin början.
 
Nu är bara problemet att jag bara har en handfull att de attiraljer i min ägo som krävs för att jag ska komma till ro. Men nu kan jag inte smita undan längre. Jag måste kämpa, koncentrera mig och våga öppna boken.
 
Därför kryper jag med översta boken (iförd tofflor, läsglasögon och bekväma byxor) ner i soffan, höjer elementet några snäpp och tar sista slatten av gårdagen vin.
 
- Vilket långt förord, är min första tanke.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ia

Publicerad 2014-03-09 14:45:41

hoppa förord, sänk elementet några snäpp så är du piggare i skallen...och glöm inte konjaken...! tänk inte på den olästa högen utan börja med ett kapitel . så brukar jag göra när stora koncentrationssplittringen sätter igång. läsa är så underbart med alla människor och platser som man aldrig skulle hinna med i verkliga livet.

Svar: Tack för tipsen! : )
Stefan Freij

Postat av: Marie-Louise Nilsson

Publicerad 2014-03-09 16:00:34

Härligt! Jag önskar dig lycka till. Jag har fått svårt att läsa böcker sedan jag drabbades av utmattningssyndrom. Stor sorg! Det måste vara en story som tar tag i mig från första ord, annars börjar tankarna vandra, klia i kroppen och jag blir uttråkad. Somnar som värst. Faktatext kan jag inte ta in i huvudtaget. Då är jag en sådan som läste en kasse böcker i veckan när jag var barn och lördagar var vikta till stadens bibliotek där kassens innehåll byttes ut varje lördag med stor glädje. Böcker är underbara och jag hoppas jag kommer tillbaka till läsandet igen.

Svar: Tack! Jag håller tummarna att du hittar tillbaka!
Stefan Freij

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-03-09 20:13:22

Hoppas du klöste dig igenom förordet och en liten bit till. En sak i taget. Har man inte läst böcker, så tror jag det tar tid att öva upp sig på att just läsa en längre text.

Trevlig kväll!

Svar: Tack snälla! Jag kan öva genom att läsa din trevliga blogg.
Stefan Freij

Postat av: Eva-Lena B

Publicerad 2014-03-09 21:26:34

Jag tror att det i långa loppet handlar om vanor; att det trots allt, på något sätt, går att lära kroppen/hjärnan att känna sig fokuserad. Och när man vant sig gillar man det och hittar sitt eget sätt att läsa.

Svar: Vanans makt är stor. En ny vana kommer bli att läsa dina inlägg.
Stefan Freij

Postat av: Jenny

Publicerad 2014-03-10 03:24:37

Förord får man faktiskt hoppa över, eller skumläsa, eller läsa halva av. Och sen gäller det ju att hitta böcker man själv gillar och kommer in i. Att det är Stor Litteratur, kritikerrosat eller bästsäljare hjälper ju inte om inte DU fångas av det du läser. (Jag tycker mycket sällan samma som "alla andra", och böcker som man tycker att man "borde" läsa, men egentligen inte fattar tycke för... näeh, det går bara inte!)

Lycka till. Soffa, mjukisbrallor och vinskvätt till boken – what's not to love med en sån vana...? ;)

Svar: Tack för dina peppande ord! Jag känner mig hoppfull inför framtiden.
Stefan Freij

Postat av: Sarah

Publicerad 2014-03-10 17:27:36

Känner VERKLIGEN igen mig...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela