En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Löfven eller Reinfeldt?

Publicerad 2014-03-17 17:51:00 i Allmänt,

Jag och hustrun hade för en tid sedan ett par goda vänner på besök. Vi ramlade in på ämnet politik och det stundande valet. Det kan tilläggas att jag och hustrun hellre pratar om annat men jag kände mig tvunget att göra ett inlägg i debatten, om inte annat så för artighetens skull.
 
- Om jag röstar rött och frugan röstar blått tar det ut varandra och vi kan stanna hemma.
- Och rött och blått blir lila, min favoritfärg! flikar hustrun glatt in.
 
Vår ene vän som för övrigt jobbat i en statlig myndighet större delen av sitt yrkesliv satte nästan kaffet i halsen.
- Det är er skyldighet som samhällsmedborgare att använda er av er rösträtt.
- Vi lever i en demokrati, fortsatte han uppmanande.
 
Innan kaffet var uppdrucket hade hustrun och jag högtidligt, på heder och samvete lovat att gå och rösta i sann demokratisk anda .
 
Lugnet lade sig åter runt bordet. Dock kunde retstickan inom mig inte tyglas.
 
- Får man telefonrösta hur många gånger som helst?
 
 

Kommentarer

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-03-17 17:56:19

Lila partiet röstar jag på!

Svar: : )
Stefan Freij

Postat av: Sivenbring

Publicerad 2014-03-17 19:19:30

Om man klagar på förd politik, så ska man rösta. Har man inte röstat har man ingen rätt att klaga. Har för övrigt ändrat en åsikt, alla har inte rätt till sin åsikt. Endast de som kan försvara sin åsikt logisk har rätt att ha en.

Svar: Intressant resonemang.
Stefan Freij

Postat av: Per-Anders

Publicerad 2014-03-17 19:42:20

Jag håller nog med din ene vän. Med förbehållet att det inte bara är en skyldighet att gå och rösta utan även en rättighet - som många på jorden inte har.

Svar: Du har så rätt!
Stefan Freij

Postat av: Anna-Karin

Publicerad 2014-03-17 20:00:30

Ha, ha.. jag skrattar till när jag läser den sista meningen som du skrivit! :) Tack för det skrattet! /Anna-Karin

Svar: Skrattar du blir jag också glad : )
Stefan Freij

Postat av: Lena Nordin-Andersson

Publicerad 2014-03-17 20:23:46

Lila är väl Fi:s färg, vet inte om det var riktigt meningen. Annars fascinerar det mig mycket att för en del är det så lätt att uttrycka sin politiska ideologi och för andra (undertecknad inräknad) sitter det långt in.

Kanske beror det på att jag inte är "fostrad" in i en färg utan måste nog sorteras till mångfacetterad eller geggig - jag tycker nämligen att nästan alla partier har något som jag håller med om och alla har något som jag inte gillar.

Hur är det möjligt att vara överens med bar ett parti är för mig helt obegripligt. :-)

Men röstar det för jag, även om det kan bli olika varje gång.

Svar: Jag gillar det du skriver.
Stefan Freij

Postat av: Lotta Wanner

Publicerad 2014-03-17 20:31:15

Det kanske blir så i framtiden och så kan man ju ha andra chansen också.... :)

Svar: Hade passat mig utmärkt!
Stefan Freij

Postat av: Jonas T

Publicerad 2014-03-17 21:26:12

Ja, det finns inget parti som står för allt som enskilda människor vill ha i samma partiprogram. Jag kommer alltid rösta, och jag vill uppmuntra fler av alla vettiga människor att bidra till den egna kommundebatten genom att delta aktivt i något parti! Det måste inte ta massa timmar i veckan, man kan givetvis skriva medborgarförslag utan att finnas med i ett visst parti. Glöm inte EU-valet! Okunskap räknas inte, då man knappast behöver två månader på sig för att läsa in sig på förutsättningarna i de olika valen som vi har i år.

Svar: Jag känner att jag har lite att jobba på inom det området.
Stefan Freij

Postat av: Therese

Publicerad 2014-03-17 21:31:14

Lila och fri antal telefonröstningar, japp, ja är på!
(Jo jag går och röstar, i alla val även kyrkovalet för att det är min rättighet. Men det betyder inte att jag inte kan uppskatta humorinslag i ämnet).

Svar: Bra! Det behövs lite mer humor i politiken tycker jag.
Stefan Freij

Postat av: Susanne Hultman

Publicerad 2014-03-17 21:50:06

Men i år blir det ju faktiskt så många val att ni kan välja nästan alla partier om ni vill: EU-val, riksdagsval, landstingsval och riksdagsval, dvs. fyra olika val per person. Hur många partier det finns att välja mellan beror ju lite på de lokala kommunpartierna men för övrigt finns ju åtminstone sju möjliga partier - och då räknar jag inte med det nyaste av dem, som jag hoppas ingen väljer.

Själv brukar jag också utnyttja min valmöjligheter på olika sätt i alla val jag har rätt att delta i.

Svar: Jag kommer inte heller lägga min röst på det nyaste. I övrigt är jag mer intresserad av sakfrågorna. Vilket parti jag sympatiserar med är väldigt olika från fråga till fråga.
Stefan Freij

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-03-17 22:00:41

Jaha. Jag älskar bara lila färg. Politiskt är jag röd. Och mannen blå. :)

Postat av: Gärdsmygen

Publicerad 2014-03-17 23:03:45

Hoppas att det inte var din ende vän ;)
Skrattade gott åt detta. Ibland är det så kul att vara lite distanserad och skoja om viktiga saker, men det blir inte alltid som man tänkt sig.....!

Svar: Trampar man i klaveret får man försöka skratta åt det. Det är inte hela världen : )
Stefan Freij

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela