En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Min pizzabagare - en vardagshjälte!

Publicerad 2014-03-19 20:56:00 i Allmänt,

 
 
Idag kände min kropp och själ sina begränsningar vilket ledde till hemgång efter lunch och en liten middagslur på det.
 
Tanken var att vila min trötta lekamen på soffan i en halvtimme. Men kroppen ville annat och 3 timmar senare slog jag yrvaket upp mina ljusblå. Tidpunkten för middag hade överskridits med råge och det kryddstekta kotletterna med auberginedipp var inte att tänka på. Det fanns endast en sak att göra ...
 
- Pizza House!
- Hej! jag vill beställa ...
 
Därefter följer en lång harang med lägga till och dra ifrån, sideorders mm, mm.
Döttrarna vill ha en Rossi, minus skinka, minus lök, plus tomat med sås bredvid ...
Mitt påpekande att resultatet blev en annan pizza på menyn var tydligen inte intressant, det skulle vara Rossi.
Det var inte läge att argumentera ...
 
Vår sympatiske pizzabagare lät som vanligt inte ett dugg besvärad utan upprepade tålmodigt varje ingrediens jag nämnde följt att ett glatt: javisst!
 
- Minus lök.
- Minos lok, javiist!
- Minus skinka.
- Minos sinka, javiist!
- Valkommen tio minote, kvart!
 
En kvart senare släpar sig en, fortfarande yrvaken, hungrig gestalt in på pizzerian.
- Aloo mannen, läget på dej?
- Pizza klar, do ta sallad på sylskåp o klobba till dom flicka!
Att jag aldrig någonsin brytt mig om att ta sallad och att töserna för länge sedan vuxit ifrån godisklubborna är inget som bekymrar den glade bagare.
 
Leende går jag mot bilen och avger ett löfte till mig själv.
Nästa gång ... Nästa gång ska jag berätta för min bagare att han inte bara gör fantastiska pizzor utan även är en glädjespridare av stora mått. Det ska jag göra!
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-03-19 21:03:54

Det tycker jag verkligen! Märklig yrkeskår, pizzabagare... De är nästan alltid goa och glada! Tänk om alla...? Oj, tanken svindlar! :)

Svar: Visst är det en svindlande tanke! Med tanke på ditt inlägg så hävdar en vän till mig att kaffefilter funkar i nödfall. Också en tanke ... : )
Stefan Freij

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-03-19 21:40:52

Aha! Bra idé! Tack till "din vän" :)

Postat av: Kollegan

Publicerad 2014-03-19 22:22:22

-Är do fro?

Postat av: Chris

Publicerad 2014-03-20 05:25:11

Men du så fantastiskt rätt du har. Alla dessa pizzabagare - vilka glädjesspridare. Tänker på vår egen pizzeria och hur trevliga de alltid är och alltid ett leende. Kanske dags att göra ett upprop. GLäd din pizzabagare tillbaka!

Svar: Kanske ett blogginläggsämne? : )
Stefan Freij

Postat av: Lotta Wanner

Publicerad 2014-03-20 11:23:30

Å det är ju underbart att du ser honom! Glad jag blir att du kan ha humorn i behåll i ett så kritiskt läge också! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela