En farbrors funderingar

Om en ungdomlig farbrors irrfärder genom livet

Plantera ett träd, ha ett barn, skriv en bok.

Publicerad 2014-03-27 16:17:00 i Allmänt,

”Varje människa ska plantera ett träd, ha ett barn och skriva en bok. Dessa tre lever efter oss och försäkrar oss om odödlighet.” - Kinesiskt ordspråk
 
Idag börjar jag med trädet.
 
Fem år gammal cyklade jag obekymrad runt det stora trädet på gården i Göteborg. Plötsligt fångade en kastanj med en liten begynnande grodd min uppmärksamhet. Nyfiket synade jag mitt fynd och sprang exalterad till min mor som i sin godhet lät mig plantera min skatt i en liten kruka.
 
Den lilla plantan som växte upp skulle därefter planteras i farmor och farfars trädgård i Småland. Om det var det inget snack, och sällan har en femåring suttit så still under en bilresa som parveln med sin planta i knät.
 
Väl framme stoppade farfar pipan, hämtade spade och vattenkanna. Här skulle planteras. 
Under ett tiotal år bestod plantan endast av ett 2 dm långt skaft med tre blad. Därefter hände något. Plantan växte och resultatet 40 år senare ser ni nedan.
 
 
  
 

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2014-03-27 16:50:38

Härligt med en alldeles egen kastanj! Min farfar gjorde likadant för vart och ett av sina barn och de står kvar, hundra år senare.

Jaha, vad blir det nu då? En bok?

Svar: Härligt sätt att minnas sin farfar på! Ja, efter kastanj kan det vara lämpligt med bok : )
Stefan Freij

Postat av: Ann Holmberg

Publicerad 2014-03-27 16:50:59

Underbart! Nu blev jag varm i hela hjärtat!
Min förstfödde planterade avokadokärna och blev så stolt när den växte och blev en buske. Sen dog den...
Ditt träd finns kvar länge än :)

Svar: Gott att jag kunde värma dig i kylan : )
Stefan Freij

Postat av: Marie-Louise Nilsson

Publicerad 2014-03-27 17:24:31

härligt! Vad fint träd :)

Svar: Tack! Ja, det är mitt favoritträd : )
Stefan Freij

Postat av: Chris

Publicerad 2014-03-30 08:49:40

Oj vilket träd. Det enda träd jag planterat är ett plommonträd som dessvärre inte ser ut att må så bra

Svar: Jag har haft tur. Det är det enda jag har planterat.
Stefan Freij

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Social tänkare som har kort sträcka från tanke till ord men betydligt längre från ord till handling. Letar ständigt saker i vardagen att fira. Fira ska man göra med bubbel!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela